Een actief en betrokken klantenpanel begint met werving. Hoewel 'merkfans' vaak prettige feedback geven en ook gemakkelijker te werven zijn, wil je ook klanten aan boord die een beetje kritisch zijn. Maar hoe krijg je die? Succesvolle werving bestaat uit twee onderdelen: ten eerste moet je weten waar je je doelgroep kunt bereiken; zowel fysiek als digitaal. Ten tweede moet je ze overtuigen om panellid te worden. Dus het is belangrijk om ze met de juiste boodschap te bereiken.
Motivatie van panelleden
Uit de jaarlijkse MWM2 Panelevaluatie onder 35.000 leden van een research panel blijkt dat de belangrijkste motivatie om lid te worden is dat ze het leuk vinden om mee te denken met de organisatie. In je werving moet je hier dan ook gebruik van maken en duidelijk maken dat deelnemers actief kunnen meedenken. Voor klanten van een woningcorporatie was het bijvoorbeeld belangrijk dat leden wisten dat ze konden deelnemen aan de discussie over onderwerpen die voor hen persoonlijk relevant zijn, zoals het verduurzamen van het huis of inbraakbeveiliging. Ook exclusiviteit kan een trigger zijn om deel te nemen, bijvoorbeeld als je zegt dat deelname niet voor iedereen toegankelijk is (mits dat natuurlijk ook waar is).
Communicatiekanalen voor ledenwerving
Na het formuleren van de juiste boodschap, moeten je klanten de oproep natuurlijk ook zien. Door het bericht via verschillende kanalen te communiceren, bereik je een grotere, meer diverse groep klanten dan wanneer je de oproep uitsluitend in je nieuwsbrief plaatst. Breng daarom eerst alle contactpunten die je met je klanten hebt in kaart en kijk welke kunnen worden gebruikt voor werving. Een voorbeeld is een supermarkt die deze verschillende media gebruikte om leden te werven voor hun klantenpanel:
- In de winkel werden reclamezuilen gebruikt met een uitnodiging om lid te worden van het klantenpanel. Om het toegankelijk te maken kon je een QR-code scannen waarmee je je onmiddelijk kon registreren.
- Voor klanten die wifi van de supermarkt gebruikten, verscheen er een uitnodiging op hun telefoon om zich te registreren.
- Bij de kassa werden flyers met een uitnodiging voor het klantenpanel aan boodschappentassen toegevoegd.
- Er werd een uitnodiging achterop de kassabon geplaatst.
- En ten slotte werd de uitnodiging ook opgenomen in het magazine van de supermarkt.
Ledenwerving is continu proces
Het is belangrijk om te beseffen dat het werven van panelleden geen eenmalige promotie, maar een continu proces is. Elk klantenpanel heeft een natuurlijke uitval. Door continu te werven kun je dit grotendeels absorberen en blijft de omvang van je panel op hetzelfde niveau. Daarnaast is het ook belangrijk om de samenstelling van je panel in de gaten te houden. De kans is groot dat jongere doelgroepen minder vertegenwoordigd zijn. Om dit te compenseren, zul je bijvoorbeeld social media campagnes moeten inzetten om hen te bereiken.
Meest gebruikte communicatiekanalen en hun voor- en nadelen
We hebben de meest gebruikte communicatiekanalen voor ledenwerving op een rijtje gezet met daarbij de sterke en zwakke punten van deze media:
- Directe e-mail - De meest gebruikte vorm van werving. Betrouwbaar en effectief. Het levert meestal een conversie van 5 tot 10% op.
- Bedrijfswebsite - Een call-to-action op je eigen website heeft het voordeel dat het je bedrijfsimago verbetert (het laat namelijk zien dat je openstaat voor de mening van klanten). Wat het oplevert, is volledig afhankelijk van waar de uitnodiging op de website te zien is. Hoe prominent en hoe lang wordt het vertoond, en hoeveel bezoekers trekt de site?
- Social mediakanalen van bedrijven - Een oproep tot actie op je eigen sociale mediakanalen kan effectief zijn, afhankelijk van het aantal fans van deze platforms. Maar realiseer je wel dat je dus voornamelijk fans aantrekt. Het is daarom raadzaam om dit kanaal spaarzaam in te zetten.
- Nieuwsbrief - Een communicatiekanaal met veel valkuilen. Makkelijk verkeerd te doen, moeilijk goed te doen. Als dit lukt, kan het echter effectief zijn. Wist je bijvoorbeeld dat de conversie met 42% zal toenemen als je slechts één call-to-action in je nieuwsbrief plaatst in plaats van vier?
- Klantenservice - Een medewerker van de klantenservice vraagt een bellende klant om lid te worden van het panel. Kan effectief zijn, maar lang niet altijd. Het voordeel is wel dat je er een ander type klant mee aantrekt dan met je online kanalen.
Er is geen eenduidig antwoord op wat de beste methode voor werving is, maar spreid je kansen en schakel een bureau in om je te helpen met je wervingsstrategie als je het zeker (snel) goed wilt doen.
