banner klant accesspanel

Waarom klantpanels beter zijn dan accesspanels

Elke organisatie die succesvol wil zijn, moet naar zijn klanten luisteren. Heel veel organisatie doen dat al, maar de vraag is: naar wie luister je? Dat is belangrijk omdat de achtergrond van respondenten iets zegt of de waarde van hun mening. Van accesspanelleden is het namelijk niet te achterhalen in welke mate ze nou werkelijk betrokken zijn bij jouw organisatie. Bij een klantpanel heb je meer zicht op de achtergrond en motivatie van je respondenten, en dat maakt klantpanels ook van grote(re) waarde.

Wat is een accesspanel?

Een accesspanel is een groep vooraf gescreende respondenten die zich bereid hebben verklaard deel te nemen aan enquêtes en / of feedbacksessies. Respondenten worden ‘panelleden’ door een profielvragenlijst in te vullen. De verzamelde gegevens omvatten demografische gegevens, levensstijlkenmerken en mediagewoonten. Die data vormen de basis voor toekomstige deelname aan enquêtes.

Accesspanellid is misschien niet eens klant

Bij de werving van leden van een accesspanel (veelal door een extern bureau) wordt er meestal niet gekeken naar de mate waarin de deelnemers ook echt betrokken zijn bij jouw organisatie. Sterker nog: je weet vaak niet eens of ze ook daadwerkelijk klant zijn. Soms wordt er wel specifiek naar gevraagd of het panellid in spe wel eens iets bij jouw organisatie gekocht heeft, maar dan weet je alsnog niet of dat waar is, en wat de motivatie is om aan je onderzoek mee te doen. Accesspanelleden doen mee om geld te verdienen. Bovendien geldt dat accesspanelleden voor allerlei onderzoeken worden uitgenodigd; niet alleen voor jouw onderzoeken. Er zal dus niet echt een relatie tussen jouw organisatie en het panellid zijn of gaan ontstaan.

Een eigen klantpanel is exclusief

Bij een klantpanel is dat anders. Het klantpanel wordt in de look & feel en tone of voice van jouw organisatie opgezet. Alle data van het klantpanel zijn exclusief voor jouw organisatie. Klantpanelleden worden speciaal voor jouw panel geworven. Dat heeft als groot voordeel dat zij en jij weten waarvoor ze zich hebben ingeschreven en dat de panelleden dus ook daadwerkelijk geïnteresseerd zijn in jouw organisatie.

Betere motivatie

Als gezegd: een klant die zich inschrijft voor jouw klantpanel, doet dat omdat hij/zij jouw organisatie wil helpen en daarbij betrokken wil zijn. Respondenten die in een accesspanel zitten zijn niet per definitie lid geworden om je jouw organisatie te helpen, maar kunnen datdoen dat ook doen omdat ze er geld mee kunnen verdienen. Daarmee neigt ook meteen het gevaar dat ze dan ook maar zo snel mogelijk de vragenlijst in willen vullen om hun bonus te kunnen opstrijken. Bovendien weet je niet of hun antwoorden wel waar zijn, en of ze zijn wie ze zeggen dat ze zijn.

Klantpanelleden hoeven niet altijd een financiële beloning

Onze ervaring met een eigen klantpanel is dat je in de meeste gevallen panelleden niet financieel hoeft te belonen. Zij helpen je organisatie graag en zijn graag betrokken. Dit is onder andere ook af te leiden uit de lengte van open antwoorden, deze zijn gemiddeld 85% langer dan die van accesspanelleden. Ze nemen de tijd om zo goed mogelijk antwoord te geven op de vragen en zijn niet zo snel mogelijk op weg naar de uitgang. De langere lengte van open antwoorden toont ook een hogere betrokkenheid aan.

Lagere kosten

Als je regelmatig contact wilt hebben met klanten, dan is een klantpanel altijd de beste optie. De opzet van een klantpanel kost wel tijd en moeite en je betaalt een jaarlijkse vergoeding voor het gebruik van panelmanagementsoftware, maar de variabele kosten (kosten per ingevulde vragenlijst) zijn 0, of verwaarloosbaar. Er worden meestal geen incentives uitgedeeld aan deelnemers bij een eigen klantpanel. Bij accesspanels betaal je per complete (ingevulde vragenlijst) en meestal een vast bedrag per onderzoek. Daarentegen hoef je bij een accesspanel geen kosten te maken voor het opzetten en werven van het panel, want die zijn voor de exploitant van het accesspanel. Maar bij regelmatig onderzoek is een klantpanel dus altijd goedkoper.

Meer flexibiliteit

Een eigen klantpanel biedt de meeste flexibiliteit. Als een klant zich aangemeld heeft voor jouw panel, kun je vragen wat je wil en wanneer je maar wilt. Wil je snel een reactie omdat jouw organisatie agile werkt, dan zijn er altijd wel panelleden te vinden die binnen 4 uur willen reageren. Ben je op zoek naar mystery shopper? Vraag je panelleden! En zo zijn er nog veel meer voorbeelden van hoe je gebruik kunt maken van de kennis en de bereidheid van panelleden om jouw organisatie verder te helpen.

Een klantpanel zorgt voor hechtere relaties

Een laatste grote voordeel van een klantpanel is dat je jouw klanten ook laat zien dat je geïnteresseerd bent in hun mening en ideeën. Het hebben van een eigen klantpanel is dan ook niet alleen een hele waardevolle manier om inzichten te verkrijgen, maar ook een evenzo waardevolle marketing tool.

Wil je weten hoe je een eigen klantpanel start?

Een klantpanel start je door het maken van een goed plan en te kiezen voor de juiste technologie. Zo zul je moeten kijken naar wie je graag in het panel wilt hebben, hoe zij het beste geworven kunnen worden, welke vragen je wel en niet kunt stellen, hoe je panelleden betrokken houdt etc. etc. Crowdtech heeft vele jaren ervaring met klantpanels en is in vrijwel elke branche actief. We kunnen helpen door succesvolle voorbeelden met je te delen. Wil je meer weten over de mogelijkheden voor jouw organisatie? Laat het ons weten, wij helpen je graag verder.

Wouter-b-crowdtech-kleur.jpg

Meer informatie


Wouter Bos

w.bos@crowdtech.com
×

Community

Met Crowdtech Community nemen community- of panelleden op een online platform deel aan discussies, chats, polls en survey's. Op visuele en intuïtieve wijze geven zij waardevolle inzichten.


Lees alle cases en nieuws over Community
×

Dialogue

Dialogue is voor kwalitatief onderzoek. Community- of panelleden nemen deel aan discussies, chats en polls. Op visuele en intuïtieve wijze geven zij waardevolle inzichten.


Lees alle cases en nieuws over Dialogue