Header Community feedback web

Creëer betrokkenheid in je community door feedback

De meeste onderzoeken zijn eenrichtingsverkeer. De organisatie biedt een (kleine) incentive in ruil voor het beantwoorden van heel veel vragen. Je hebt als respondent alleen vaak geen idee wat er met je antwoorden, suggesties en ideeën gedaan wordt en dat is weinig motiverend.  

Bij een research community is dat anders en is de organisatie actief betrokken bij het gesprek. Maar ook bij een community is het belangrijk om deelnemers te laten weten dat ze zijn gehoord, dat hun feedback ertoe doet en dat er iets mee wordt gedaan. Deel dan ook regelmatig de resultaten met de leden van je community. 

Waarom resultaten delen?

  • Het delen van informatie over de belangrijkste bevindingen uit de community en hoe dit de organisatie verandert, zorgt ervoor dat leden betrokken blijven en ook in de toekomst graag hun mening geven.

  • Het helpt je ook om makkelijker nieuwe of andere communityleden te werven. Immers: de huidige communityleden zullen enthousiast over hun deelname spreken en dat kun je gebruiken bij je werving. 

  • Het is nooit wenselijk als je communityleden alleen maar meedoen vanwege de incentive die hen beloofd is. Als je je communityleden een cadeautje wil geven, geef hen dan iets waardoor ze meer betrokken raken bij je bedrijf. Bijvoorbeeld een VIP-rondleiding door je fabriek of lunch met de directeur.

Hoe deel je de resultaten?

De vraag is dan vervolgens, hoe je je resultaten het beste met je communityleden deelt? We geven je een aantal opties hoe je dit kunt aanpakken:

  • Je kunt de resultaten van je onderzoek gebruiken in je marketing en externe communicatie. Als het onderzoek geleid heeft tot zichtbare veranderingen binnen jouw organisatie of producten, kun je jouw klanten laten weten dat dit door (community)onderzoek totstand is gekomen. Denk bijvoorbeeld aan een verbeterde verpakking of verbeterde communicatie. Dit zorgt er niet alleen voor dat je huidige communityleden trots zullen zijn en actief betrokken blijven, maar zorgt ook voor aanwas van nieuwe communityleden.   

  • Vraag je interne opdrachtgever en/of de mensen die in jouw organisatie bij het onderzoek betrokken zijn geweest om zo concreet mogelijk te vertellen wat ze met het onderzoek gedaan hebben. Deel die resultaten in bijvoorbeeld een nieuwsbrief, infographic of video-update en stuur het naar de leden van je community. 

  • Het meest gemakkelijke is om binnen je research community is een vast forumdiscussie te starten waarin je continu berichten deelt over wat er met de suggesties van de communityleden gedaan is. 

Welke vorm van feedback je ook kiest, voor alles geldt: als deelnemers weten welke impact ze op de organisatie hebben dan weten ze ook dat hun bijdrage erkend en waardevol is. Zo wordt je community niet alleen een bron van inspiratie maar ook een team van ambassadeurs.  

Wouter-b-crowdtech-kleur.jpg

Meer informatie


Wouter Bos

wouter.bos@crowdtech.com
×

Survey

Met Crowdtech Survey maakt u intelligente, intuïtieve, visuele online vragenlijsten. Geavanceerde routings, CRM data koppelen aan onderzoeksdata en realtime resultaten op een mooi dashboard het kan met Survey.


Lees alle cases en nieuws over Survey
×

Dialogue

Dialogue is voor kwalitatief onderzoek. Community- of panelleden nemen deel aan discussies, chats en polls. Op visuele en intuïtieve wijze geven zij waardevolle inzichten.


Lees alle cases en nieuws over Dialogue